keskiviikko 23. lokakuuta 2013

ATK-opetus yläkoulussa ja miksi halusin ryhtyä opettamaan ohjelmointia

Yläkoulun ATK-opetuksen ("automaattinen tietojenkäsittely" :D) sisältö on täysin opettajien hallittavissa. Tietokoneista kiinnostuneet opettajat opettavat enemmän ja vähemmän kiinnostuneet opettavat vähemmän. Kirjoja tai opetussuunnitelmia ei ole. Olen kuullut kauhutarinoita koko lukuvuoden kestävästä kymmensormijärjestelmän harjoittelusta tai jokaviikkoisesta kaksoisvapaatunnista, jolloin voi facebookittaa ihan luvan kanssa. Jotkut opettajat ovat käyttäneet puoli vuotta opetusaikaa kotisivujen tekemiseen raakaa html-koodia käyttäen, vaikka se on hidasta ja tuloksena saatavat sivut ovat kaikkea muuta kuin nykyaikaisia ja harrastuneisuuteen rohkaisevia.

En ole ennen tätä lukuvuotta opettanut tietokoneiden käyttöä muutamia sijaisuuksia lukuunottamatta, mutta olen suunnitellut pitkään ATK-tunteja joilla itse viihtyisin. Nyt olen opettanut ilmaisohjelmien käyttöä ja googlen palveluita hyväksikäyttäen koulutöissä tarvittavia ohjelmia ja ryhmätöiden tekemistä verkon yli. Käsittelimme dropboxin toiminnan, open officen ohjelmat, youtuben videoiden käsittelyt ja videoiden, kuvien ja blogipostien tagaamisen tärkeyden. Purimme ja kasasimme tietokoneet ja yritin saada oppilaat ymmärtämään tietokoneen osien funktion. Olen opettanut tekijänoikeuslakia, nettiin liittyvää rikoslakia, olemme harjoitelleet tunnistamaan nettihuijareita ja pedofiileja. Arvioinnin pohjana pidän oppimispäiväkirjaa, jota luonnollisesti pidetään blogin muodossa.

Opettelin basic-ohjelmointia jo 2. luokalta alkaen ja minulle on sieltä saakka ollut erittäin helppo ymmärtää ohjelmoinnin logiikkaa ja toimintaperiaatetta. Nykyiset yläkoululaiset ovat syntyneet vuosina 1998-2000, eivätkä he ole välttämättä joutuneet/päässeet kirjoittamaan käskyjä koneilleen, eikä heillä ole kokemusta muusta kuin graafisesta käyttöliittymästä. Suunnittelin käyväni ohjelmoinnin perusteita läpi jotenkin, mutta toteutustapaa en ollut vielä valmiiksi päättänyt. Opettajien facebook-ryhmän (Tieto-ja viestintätekniikka opetuksessa) kautta törmäsin Scratch-ohjelmaan, jonka avulla ohjelmoinnin perusidea, logiikka ja "ajattelutapa" on erittäin helppo opettaa. Toivoakseni tuntini opettavat oppilaille ohjelmoinnin perusidean ja kenties tunnit laskevat kynnystä harrastua tietokoneiden hyötykäyttöön.

Käyn tässä blogissa läpi pitämäni tunnit, toivottavasti tästä blogista ja käyttämistäni esimerkeistä on apua jollekulle. Kommentoikaa posteja, mikäli teillä on parannusehdotuksia tai mikäli olette keksineet toisenlaisia esimerkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti